söndag, oktober 22, 2006

Musikhistorien i ett nötskal

Bröllop består till stor del av musik. Det ska vara in och utgångslåtar i kyrkan, psalmer, eventuellt någon solist som sjunger i kyrkan, brudvals och en massa annan musik till festen. Dessutom förväntas man att visa upp hela sin personlighet i dessa låtval, ochvarje ton måste sas vägas på guldvåg. En inbiten hårdrockare kan inte välja en ballad med Carola som solosång och liknade.

Det är lite roligt det där med individualitet och bröllop. Precis som alla tonårstjejer (på min tid iaf) sa sig måna om sin högst personliga klädstil, men ändå handlade hela sin garderob på JC och alltså i slutänden hade exakt samma individuella stil som alla andra, så är det många brudpar som anser att de är så extremt persooonliga och individueeeella. Men som sedan visar sig vara personliga på precis samma sätt som 90% av alla andra brudpar.

Missförstå mig inte nu, jag ser verkligen inte ner på den som väljer att gå den vanliga vägen. Tvärtom så finns det ju faktiskt oftast en anledning till att människor gång på gång väljer vissa saker. Helt enkelt för att det är något rätt trevligt! Det jag däremot skrattar åt är de människor som likt tonåringarna ska låtsas att de är så extremt unika och inte fattar att de är precis som alla andra.

Ta det här med solosånger i kyrkan. Jag har studerat ämnet i närmare åtta år och är rätt säker på hur topplistan ser ut. Utan inbördes ordning presenteras härmed

"Solsosångernas svensson-lista":
  • Det vackraste - Cecilia Wennersten
  • För kärlekens skull - Ted Gärestad
  • Kärleken förde oss samman - Ulf Lundell
  • Av längtan till dig - Cajsa-Stina Åkerström/Åsa Jinder
  • From this moment - Shania Twain
  • Älska mig - Josefin Nilsson

    Bubblare (mycket vanliga men inte lika extremt vanliga):
  • Aldrig ska jag sluta älska dig - Jonas Gardell
    (Har haft en storhetstid de senaste åren, men i takt med att filmen Livet är en schlager inte längre är så ny verkar den försvinna mer och mer.)

  • The rose - Bette Midler
    (Har varit stor i många långa år, men har de senaste 4-5 åren slagits ut mer och mer i takt med att folk får upp ögonen för att det finns 10.000 andra att välja på.)

Det här är i stort sett vad som spelas. Dessutom tillkommer varje år någon schlagerlåt som används mycket, tex Shirley Clamp (Min kärlek) och Sarek (Genom eld och vatten). Under 90-talet var det nästan lag på att ha med Tommy Nilssons "Öppna din dörr" och på 80-talet var varannan låt Up where we belong eller När vi rör varann.

Det har gått stora svängningar mellan vad som anses okej att spela i kyrkan. När mina föräldrar gifte sig så fick de bråka hysteriskt med kantorn för att få honom att spela Där björkarna susa med Hootenany Singers. Kantorn ansåg inte att den var förenlig med det kristna budskapet. Döm själva.

Idag är vigslarna fulla av smyg-sexanspelningar med låtar som
Tycker om när du tar på mig - Per Gessle
Det vackraste - Cecilia Wennersten
Båtlåt - Robert Broberg
När vi rör varann - Susanne Alvengren

Det är konstigt att inte kantorerna reagerar idag...

.............................

Nåja, givetvis ska även vi ha solosånger i kyrkan. Tre stycken om det bara får plats. Solisten är redan fixad och tog glatt på sig uppgiften, och jag ska försöka att inte driva henne tokig ;)
Låtarna är halvt om halvt utvalda, men det ger lätt ångest. Tänk om man missar någon! Tänk om det finns en perfekt låt som vi bara glömmer bort, så att vi kommer på den efteråt och ångrar oss! Så, enda lösningen är att gå igenom alla låtar vi kan tänka på. Jag bad syrran om en låtlista igår, för att se om hon kan komma på någon jättebra som vi missat. Men nej, vi ska inte ha Där björkarna susa ;)

När vi är färdiga med solosångerna så ska vi komma överens om in och utgångslåt, psalmer (men där verkar jag få relativt fritt val, PC är inte så jättekyrklig av sig) och en brudvals. På något sätt så ska man lyckas få med alla sina favoriter på en dag, och de som inte får plats i kyrkan får spelas på festen. Det kan ju inte bli mer än spännande med en gammal synthare och en gammal hårdrockare som nu ska sätta ihop en spellista...

Den som har låtförslag får gärna meddela detta i kommentarerna!!

Etiketter: ,

3 Comments:

At 10:49 fm, Anonymous Anonym said...

Roligt! Spännade att välja musik. Håller ni det hemligt eller kommer dun att skriva vilken musik ni har valt? Jag ska ha Islands in the stream som bröllpsvals om jag gifter mig.

Back to work...

 
At 6:59 em, Anonymous Anonym said...

Jag lovar att solisten inte drivs till vansinne...*s*

 
At 11:25 em, Blogger Skolfröken said...

kolla in kyrkomusik.nu, där kan du provlyssna.

 

Skicka en kommentar

<< Home