söndag, februari 11, 2007

Jag skar mig inte ens på papperet!

Idag tog vi det första steget för att göra vårt delande av lägenhet, dubbelsäng, liv, katt (och eftermiddagens pizzarester) lagligt giltig. Eller rättare sagt, vi fyllde i hindersprövningsblanketten till skatteverket.

Det var rätt smärtfritt, två blanketter som gick kvickt att skriva ut från skatteverkets hemsida och fylla i. En för själva hindersprövningen och en för namnbyte, eftersom Fröken Skogsrå ska förvandals till Fru Skogsrå Charming. Det är nästan som i Mary Poppins när familjen heter Darling.. ;)

Vanligen så brukar statens blankett-galleri vara så korkade och komplicerade att inte ens de anställda på verket/myndigheten fattar hur de ska fyllas i. Hindersprövningen och Namnbytesblanketten var faktiskt ett (eller två då) undantag!

Vi behövde bara deklarera med ett X att vi inte är gifta, samt med två extra kryss att vi inte är hel- eller halvsyskon eller släkt i rakt ned/uppstigande led så vitt vi vet! Jag har svårt att tänka mig att man skulle vara ovetande om en sådan sak men i alla fall.. De tre kryssen var snabbt avklarade och sedan fick jag förklara namnlagen för Prince Charming som inte först trodde mig på att jag inte fick ta hans efternamn utan att gifta mig med honom. Det är ju så att för att få byta till ett efternamn så måste du antingen gifta dig med personen eller ta ett gammalt släktnamn som tex din mammas eller mormors flicknamn. Eller så får man hitta på ett nytt namn. Men jag har alltså ingen rätt att heta Andersson eller Pettersson om jag så skulle vilja!

Så nu får vi se om det kommer tillbaka några motargument från Skatteverket.
Kanske i form av:
"Nej vi tycker att ni är för unga, jag och kamrern i rummer bredvid anser att man bör var över 30 år."
" Nej, Fröken Skogsrå måste först genomgå en kurs i vett och etikett."
"Nej numera kräver vi blodprov och dna test."

Vilket de för övrigt gör i vissa amerikanska delstater, kräver blodprov alltså. Tack och lov att man inte bor där. I jämförelse med det kan man verkligen kalla den svenska hindersprövningen för smärtfri.

Etiketter: ,