fredag, februari 09, 2007

Mitt liv som... Fru?

Har ni tänkt på hur extremt orättvist det är egentligen? Det här med titlar! När vi gifter oss blir jag "Fru Charming" (även om jag ska behålla mitt efternamn som mellannamn, och blir egentligen "Fru Skogsrået Charming"). Jag blir FRU. Eller ännu värre: HUSTRU!! Fattar ni hur extremt trist det låter??!!

Det finns inte ett uns att sexighet i "Fru". De enda associationer jag får är till tanter med papiljotter som går på kafferep och skriker efter "Anderssonskans Kalle", och det osar inte "kom och ta mig" direkt.. Prince Charming och övriga brudgummar har det däremot bra, det fortsätter bara vara "Man" efter bröllopet, och blir alltså bara mer manliga. Så vida man inte kräver lite rättvisa och kallar dem för Make istället... Prince Charming blir redan nu olustig när jag säger att jag ska gå och Make-a av mig (dvs ta bort min make-up). Han kanske tror att jag ska lämna honom?? ;)


Skämt å sidor, nejdå, han tycker bara att själva uttrycket make-a av låter konstigt. Det är absolut inte så att han blir olustig av att jag går utan smink. Han är en förträfflig blivande make, han röker inte pipa, använder inte tofflor och kräver inte att jag ska vara tyst när han kommer hem. Och det är tur det för jag skulle inte göra mig som 50-talist fru. Se själva:



Men det här är ett problem för mig. Ett Skogsrå är enligt definition:
Skogsrået var skogens kvinnliga härskarinna, rådare över vilda djuren som hon ibland skänker till dem henne behagar. Hon lockar vandrare vilse och förför män som hon fattar tycke för. Framifrån är hon skön och tilldragande...
Hur ska det gå ihop med det här:

Fru är en artighetstitel för en gift kvinna. Under medeltiden var frutiteln en formell titel (latin:domina) reserverad för kvinnor inom kungahuset, riddares hustrur och högreståndskvinnor som gått i kloster.

Jag vill vara Skogsrå!! Jag vill inte vara en tant i städrock och papiljotter!!! Jag kräver en bättre titel än Fru. Får han en Fru istället för ett Skogsrå så kommer han ju tröttna efter en månad! Och gå i kloster ska jag också göra tydligen. Det blir bara värre och värre det här.

Kan vi inte lösa det här på något sätt? Vad säger du darling, får jag blir ditt "Äkta Skogsrå" istället?

Etiketter: , ,

2 Comments:

At 9:12 em, Anonymous Anonym said...

Uppenbarligen är man född i fel årtionde...

Dessutom har jag inte alls nåt emot att make-a av sig. Däremot är uttrycket "sminka av sig" som du använder hela tiden lika illa som att "stänga på" något.

 
At 8:37 em, Anonymous Anonym said...

Jag håller verkligen med dig, fru och hustru låter inte alls speciellt sexigt eller glamouröst! Jag är snart 25 och ska gifta mig om några månader - jag vill ha en titel som känns ungdomlig och tuff som faktiskt bröllop kan göra nu för tiden - inte kallas hustru vid 25 års ålder! Kan vi inte hitta på något nytt ord för en ung fru? Nåt sexigt, glamouröst och tufft som gör att alla vill gifta sig! ;-) Lycka till med bröllopet!

 

Skicka en kommentar

<< Home