lördag, maj 12, 2007

Se solen går upp...

...inga moln på himlens tak, vi gör oss klara för en bröllopsdag.
Luften fylls av färger i från öst till väst,
vi gör oss klara, för en bröllopsfest."

Så var det då äntligen lördag morgon. Jag vaknade vid flera tillfällen under den tidiga morgonen, kunde inte sova så lugnt som jag planerat trots att jag kom i säng så sent... men nu var klockan 9:45 och jag blev väckt av min mobils Harry-Potter-musik. Idag skulle vi gifta oss.

Jag hade bestämt mig för att sova så länge som möjligt, så nu klädde jag bara på mig och rengjorde ansiktet och drog en borste genom håret. Sen packade jag ut grejerna i bilen, sa hej då till den blivande mannen och gav mig av mot mammas hus. Här slösade vi inte värdeful sov-tid på frukost! Speciellt inte eftersom min mamma har södra Sveriges mest välfyllda kylskåp. Med undantag av sushi och sprängd anka så skulle man nog kunna be henne laga till vad som helst, och hon skulle ha ingredienserna hemma.. :)

Jag lyssnade på radio och sjöng för glatta livet i bilen. Luften och härligt klar och himlen blå, så perfekt vårväder man kunde tänka sig och detta trots att jag struntat fullkomligt i att titta på väderprognoserna! (Vi planerade för alla sorts väder istället, så slapp vi sitta och skrika åt väderbrudarna för att de inte skulle säga "regn".) Jag ringde en snabb signal till pappa för att höra hur det gick med brudbuketten som hans sambo G gjorde åt mig, och allt var okej. (Behöver jag skämmas för att jag hade mobilen med mig på bröllopsdagen??)

Jag kom fram till mamma och Rs hus och parkerade. De stod ute på gården och tittade på sin flaggstång som de fått för sig var tvungen att resas NU för de skulle minsann flagga för oss. Jag hämtade en banan till frukost och sällade mig till gruppen ute på gräsmattan och väntade på övriga deltagare som skulle resa flaggstången. Snart kom pappa körande för att hjälpa till och en stund senare kom Rs dotter och hennes man. Med gemensamma krafter fick de snart flaggstången på plats och flaggan kunde hissas. Jag lämnade över cd:n med brudvalsen och en kasse med kaffepaket till pappa som han skulle ta med till lokalen. Jag hade nämligen upptäckt när vi kom hem kvällen innan, att vi glömt att bära in alla paket med kaffe i lokalen! Så det hade kunnat sluta med en tragedi, att inga gäster fått kaffe efter maten! Men den krisen avvärjde vi nu raskt och flaggstångspersonalen kunde åka hem.

Nu kom min tärna (kusin) Elisabet och samtidigt kom min frisör R och hennes medhjälpare som hon aviserat att hon skulle ha med sig. Vi gick in, jag lånade en skjorta av mamma (eftersom jag dumt nog tagit på mig en tröja som man fick dra över huvudet, och det inte är ett klokt val när man har en gigantisk håruppsättning på huvudet..). Sen satte de igång med mitt hår, rullade upp det på stora rullar och satte en plastpåse på huvudet på mig och fäste andra änden i hårblåsen så mitt hår satt i en vindtunnel! Så fick jag sitta där och torka och uppleva hur det kunde vara att vara en del av NASA. Det visade sig för övrigt att frissans medhjälpare var en fd granne till min kusin och en tjej som vi båda lekt ihop med som små. Jag hade inte en aning om att det var hon när hon klev in för jag hade inte sett henne på en massa år, rätt roligt. Frisyren tog cirka 2 timmar, för sedan skulle de sätta fast min krona med en virknål och linda på murgröna också. När de var färdiga så fikade vi och vinkade av dem. Jag lovade att de skulle få bilder på min frisyr sedan, för de tyckte att det var så spännande. Det var nämligen första gången dessa gjort en bröllopsuppsättning "på riktigt". Ibland är det tur att man inte vet saker innan.. ;) men det blev ju ett bra resultat iaf!

Firsyren: Luggen uppsatt bakåt med nålar, en krona uppepå huvudet som blev fastvirkad, utsläppt hår bakåt som rullats på spolar i olika storlekar och några slingor som våfflats. Resultatet blev en ganska ruffsig frisyr, precis som jag ville ha. (Ska försöka mig på bättre bilder senare..)



Under tiden de gjorde mitt hår hade tärnan åkt hem till min pappa och hämtat blommorna, och satt dem i tryggt förvar i mammas källare. Nu var det rätt sent så vi skyndade oss att äta en lätt lunch (skaldjurssallad) innan jag satte igång med att parallell-sminka mig och tärnan i ilfart. Sen skulle kläderna på och det tog betydligt mer tid än jag förväntat mig. Tänker inte gå in på detaljer, men strumpeband är INTE så lätta att hantera som de ser ut att vara... Så, på med klänningen och underkjolen. Nu skulle min rygg snöras så tärnan inkallades och hon fixade det förvånande snabbt. NU var jag färdig och tärnan också. Vi tog några kort och sedan var det dags att åka, för länge sedan.

Vi hade nämligen sagt att vi skulle åka absolut senast 14:30 för att hinna i tid till stan och fotograferingen, och Prince Charming och hans marskalk skulle vänta på oss vid slottet vid 15:00. Så vi är rätt sena för klockan är nu 14:40... In i bilen (försöka att inte smutsa ner sig) och så spänna fast sig ordentligt trots att en brudklänning inte är så liten. Vi åker iväg. Efter 3 minuters åkning tvärbromsar tärnan: BLOMMORNA!!!

Japp kära publik, vi hade glömt blommorna. Min handväska, sjal och diverse väskor hade vi fått med, men inte blommorna. Det blir till att vända och åka tillbaka. Jag sitter kvar i bilen och tärnan får springa in, leta upp nyckeln och hämta blommorna. Sen beger vi oss igen, nu är klockan 14:45 och det tar vanligen 55 minuter in till stan...

To be continued...

Etiketter:

1 Comments:

At 5:05 em, Anonymous Anonym said...

Ojoj fru Skogsrå..nervöst det här nu ..hann ni??:)Så vackert håret var och klänningen med ser bara baksidan men kan förställa mig framsidan..:))

 

Skicka en kommentar

<< Home