fredag, maj 04, 2007

Hit me Baby, one more time :)

Nu när man är gift så är det väl naturligt att man lägger på sig en sisådär 20 kilo, eller hur?? Är det inte så det ska vara? *ser hoppfull ut*

Nejdå, jag bara skämtar. Men jag är rädd för att det kommer att krävas lite hårda tag framöver när alla pizzor, tårta och goda viner som jag satt i min på sista tiden ska göras av med. Men inte idag, för idag har jag med mig en halv pärontårta hem, från jobbet. Gud vad god den var!! Visst får man fira att man lyckats hålla sig gift i en hel vecka imorgon?! Det är ju nästan 7 dagar längre än Britneys första äktenskap!

Nu tillbaka till sagan:

Torsdag morgon
Vi kravlar oss upp ur sängen och gör oss iordning för att möte prästen. Jag smygpackar en väska med ombyteskläder till min kära Prince Charming som under eftermiddagen ska bli kidnappad och få sin svensexa. Efter en halvtimmes biltur kommer vi in till kyrkan, precis i tid. Nu får vi för första gången träffa vår präst, som vi tidigare bara pratat på telefon och via mejl med. (Givetvis har vi en mejlande präst, fattas bara annat!)
Prästen satt oss ner i kyrkbänken och ställde sig framför, och inledde vigselsamtalet. Vi pratade om de bibelord vi valt, psalmerna och allt annat. Vi berättade lite om hur vi träffats och en massa annat sådant. Ärligt talat minns jag inte så mycket av det, för hela veckan var helt snurrig. Prästen drog några försiktiga sexistskämt, och PC blev kallsvettig och livrädd att jag skulle hugga prästen som en kobra. Men det gjorde jag inte, för det var så patetiskt uppenbart att prästen gjorde sitt bästa att "Bound-a" med PC, eftersom det mest varit jag och prästen som pratat innan. Och lite man-till-man-höhö snack brukar säkert gå hem, suck... Så jag lät honom ha sin uppfattning om mannen som familjens överhuvud och vad han nu kan ha ansett. Ibland förvånar jag mig själv.

PC och prästen hämtade fram bänken som vi skulle knäböja på och vi fick träna lite. Vi kollade kameravinkar till videokameran och bestämde oss för att testgå längst kyrkgången och gå igenom vigseln. När vi stod längst ner i kyrkan, och jag la min hand på PCs, på det där speciella sättet man tydligen ska hålla DÅ! Då klack det till i magen på mig och ett stort fång fjärilar släpptes lösa. Jag som inte varit ett dugg nervös, fick som i ett trollslag en riktig aha-upplevelse och det var som att överiga kroppen nu och inte bara hjärnan fattat att det var något speciellt på gång... Vi skred så vackert vi kunde, fram till prästen och så började vi öva vigseln. Att säga löftena var INTE lätt. Man kan inte säga så allvarliga saker när det inte är på allvar just då. Det blev hemskt konstigt. Det var som att stå lutad över någon med en stor kniv mot strupen och säga "Nu ska jag döda dig" och ändå få personen att förstå att du inte menar allvar. Ganska svårt. Ursäkta den mordiska liknelsen, det har inget med mina känslor för själva löftena att göra ;)

Sen hälsade vi på kantorn och tittade på en massa andra detaljer innan prästen var tvugnen att rusa till ett möte. Då passade vi på att tassa runt lite på egen hand och beundra döskallarna på gravstenarna som utgjorde golvet i koret :)



Därefter var det dags att ge sig av till nästa ställe. Brudbutiken! Vi skulle nämligen in och hämta ut PCs frack. Det gick bra, och löste sig efter lite strul med flugan och övriga detaljer. När jag hörde de dämpande svordomarna över diverse skjortknappar från provrummet log jag och insåg varför brud och brudgum bör byta om på olika ställen på bröllopsdagen ;)

Nu började det bli lite kort om tid. Vi susade vidare till bageriet och betalade tårtan och checkade en extra gång att beställningen blivit rätt. På vägen dit slank vi in i en skoaffär och PC handlade ett par chockdyra (jaja Expressen, ni får låna den) svarta skor att ha till fracken. Sista stoppet blev Systembolaget där PC valde ut sin Whiskey till bröllopet (eftersom vi slutligen valt att göra något så oerhört som att köpa all vår alkohol till bröllopet på Systembolaget..)

Sen var klockan 13:00, och vi begav oss till bilen. Nu var det bara en halvtimme tills jag skulle genomföra gissslan-utbytet, dvs lämna över den blivande brudgummen till hans väntande svensexa, på Statoils parkering..

To be continued...

(jag skriver så gott jag hinner jag lovar!!)

Etiketter: , , ,

4 Comments:

At 2:31 em, Blogger Skogsrået said...

Observera hur bra jag är på att göra "Cliff hangers"

*l*

 
At 5:45 em, Blogger Skolfröken said...

Mycket...

Det där är för övrigt min skräck; att prästen under vigseln ska slänga sig med något trist skämt som förstör allt! Var på ett sånt bröllop där han i slutet sa "och nu har Pelle fått sig en liten fru som kan ta hand om hemmet". AAAAARGH! Vad gör man? Ler man lite stelt?

 
At 8:22 em, Blogger Skogsrået said...

Vår präst gjorde en kupp! Jag är fortfarande irriterad!!!


(Ska förklara mig mer när jag kommer till själva vigseln.)

 
At 2:41 em, Anonymous Anonym said...

Godeftermiddag fru Skogsrå!
Så roligt och intressant att få se vad som händer i kulisserna.Men ni verkar ha haft enormt mycket för er den saken är klar: Skrattar åt din förklaring ang prästens killsnack,,,skall läsa nästa med stor spänning,

 

Skicka en kommentar

<< Home