söndag, mars 25, 2007

Ett litet, enkelt bröllop...

Vårt bröllop närmar sig med stormsteg och jag har ägnat helgen åt idel bröllopsförberedelser. Jag har:

* Köpt en mobil
* Druckit vin
* Provat krona
* Pratat med frisör
* Lyssnat på musik
* Pussats på dataavdelningen
* Provkört en bil
* Anställt en kökschef
* Ändrat om i menyn
* Pratat ännu mer i telefonen
* Hyrt en bil
* Köpt Cosmopolitan

Nu kanske merparten av dessa göromål inte slår er som direkt bröllopsrelaterade, men tji fick ni för det är just vad de är. Fast om man hårddrar det lite så kan nog allt möjligt ses som bröllopsrelaterat... Nåja, jag ska berätta lite mer ingående då eftersom ni envisas..

* Provkört en bil
Nästa helg ska vi ut och resa. Då bär det av till de djupa skogarna där Skogsrået och Prince Charming ska proväta tårta, kolla på frack, kolla på bilder hos fotografen, hitta serveringspersonal och göra en testuppsättning av Skogsråets hår. För att ta sig till skogen krävs transportmedel, och även om en vit springare hade varit mera romantiskt får det duga med bil. Problemet är endast att vår bil inte riktigt gillar oss och vi var helt enkelt tvugna att ge oss ut på en lördagsutflykt och kolla om den höll...
Så vi tog en runda på landet, kollade på små hus och söta kyrkor (nej vi ska inte flytta bröllopet), köpte glass och frukt och hade trevligt. Bilen visade sig dock, som vi misstänkt, vara trasig. Det var åtminstone inget problem att ta sig hem.

* Hyrt en bil
Därför blev det ganska naturligt att vi fick hyra in en bil istället. Tack Statoil. Jag ringde ikväll och boka in en liten bil till oss som vi får hämta ut på onsdag kväll. Intelligent nog är det samma kväl som vårt osa går ut. Det blir till att vidarekoppla telefonen till....

* Köpt en mobil
Den nya mobilen! Min nuvarande mobil fungerar inte i skogen, och alla telefonsamtal till frisörer och folk som glömt att osa i tid kommer därför att bli omöjliga om jag inte skaffade en ny mobil. GIvetvis letade jag länge efter en GRÖN mobil (Moto-green, Motorolas gröna söta lilla sak) men den fanns inte. Det fick bli en Moto-peach istället. Den är rost/hallon-röd och jag tänker på smultron när jag ser den. Aldrig har NetonNets lagershop kännts så romantisk!

* Pussats på dataavdelningen
När vi avklarat det romantiska mobilinköpet, svängde vi höger in på dataavdelningen för att leta upp några cd-skivor. PC ska nämligen bränna en hel hög med skivor till festen, 5 skivor till mingel och middag och 5 skivor till själva festen (dansen). Pussen får ni väl själva förstå varför. Det sägs ju att man inte får glömma att jobba på äktenskapet och bara fokusera på bröllopet!

* Köpt Cosmopolitan
På hemvägen handlade vi mat för skåpen ekade tomma, och jag passade på att shoppa en "Cosmopolitan Bride". Det märks att tidningen mer eller mindre bara är översatt från den amerikanska förlagan, för de verkade inte ha koll på vad de pratar om i vissa fall. Saker som "Reciveing line" och "Rehersal dinner" har vi liksom inte i Sverige... Men tidningen var bra ändå, trots sina faktafel och annat trams ;)

* Druckit vin
Väl hemma provdrack jag ett presumtivt bröllops-middags-vin (vitt denna helg). Förra helgen drack jag ett presumtivt rött bröllopsvin. En hel flaska, jag som inte ens gillar rött vin. Man kan sammanfatta det med att jag blev onykter (sedemera tung i huvudet dagen efter ;) ) och vinet blev godkännt.

* Provat krona
Ja, kronan blev beställd. Det blev en Strå och den är väldigt vacker. På fredag ska jag träffa min frisör och testa hur det ska se ut. Jag ska fortfarande ha murgröna, men nu runt kronan och lite runt också. Jag måste bara kolla igenom mina (räknar) 20-30 bröllopstidningar efter en bra frisyr först...


* Pratat med frisör
Så ringde jag då till min frisör ikväll för att tala om att jag införskaffat krona och bekräfta tiden på fredag. Det skulle jag inte gjort. Det visade sig nämlingen att det kört ihop sig med frisören. Hon ska flytta samma helg som jag gifter mig, 20 mil, och kan därför inte fixa mitt hår!!
Jag ska säga att jag är värd minst 100 "Not-bridezilla-points" för hur jag hanterade det samtalet. Eftersom jag (som vanligt) inte kan göra saker och ting som folk brukar göra så är det inte alldeles lätt att ersätta min frissa. Hon ska nämlingen åka ut till MIG och fixa mig, jag ska inte in till någon salong, och dessutom ger hon mig ett extremt bra pris...
Nåja, nu hade frissan L fixat en ersättare till mig som kunde dels vara med på provuppsättningen på fredag så att jag får kolla hennes jobb innan jag säger ja, och dels tänka sig att åka ut till mig på bröllopsdagen. Men, hon vill ha dubbla priset. Jahopp. Det var bara att säga ja och se glad ut. Det nya priset är fortfarande betydligt lägre än jag kan få någon annanstans, och blir det bara bar på fredag så... Tja. Jag var inte ens gnällig eller tjafsade om den 100% prishöjning. Jag sa att nytt jobb och snabb flytt är inget man kan rå över, och att det var bra att hon fixat en ersättare. Hoppas nu det blir bra på fredag och att den nya, K, är duktig. Annars blir det hästsvans på bröllopet..

* Lyssnat på musik
Lyssnat genom de 5 skivorna med mingelmusik, valt vals och letat partymusik. Ska återkomma till brudvalsen i ett annat inlägg.

*Anställt en kökschef
Genom kontakter har vi lyckats hitta två vettiga kvinnor som tar hand om köket och ser till att våra gäster får mat. Jag hade ett långt samtal med vår kökschef idag. Vi gick igenom menyn, vad de skulle göra, ondgjorde oss över det äckliga skånska kaffet och beslutade att hon skulle ta med sina egna knivar. Det kommer att bli bra, och blir det inte det så har hon så många högskole poäng att hon kommer att kunna förklara på ett extremt pedagogiskt sätt för gästerna att det blir hämtpizza :)

* Ändrat om i menyn
Desserten misslyckades. Den skulle ta en hel arbetsvecka att få till och det fungerar inte. Vi gick igenom våra alternativ igen och insåg att chokladpudding inte är så snyggt att servera i bunke, och att vi inte kan ha paj som dessert när vi har det på buffén. Så vi tar tårtan som dessert istället och hoppas att vi hittar något riktigt mumsigt på fredag!

* Pratat ännu mer i telefonen
Ja vad gör jag annars? Jag pratar alltid i telefonen. Pratade med pappa idag. Han hade slarvat bort byxorna till sin kostym, sen hittade han dem på botten av sin garderob. Och så var han glad över att få använda sin korvslips, eftersom vi ska ha korv och bröd till vickning. Så han ska ta med sig en ombytes-slips till bröllopet. Det är nog en garanterat ny bröllops-företeelse. Vi kanske sätter en trend??
Dessutom har det kommit in en hel del osa-svar den här veckan. Hälften av de inbjudna har faktiskt svarat nu. Det tar sig!

Det var den här veckan. Jag vågar inte tänka på hur mycket bröllop det ska bli nästa vecka. Och så tittar folk konstigt på en när man säger att man började planera 14 månader innan. Hade jag inte gjort det hade jag legat på hälsohem nu...

Fick faktiskt frågan några gånger den här veckan om jag blivit nervös än. När tro ni jag ska hinna med det??

Etiketter: , , , ,

1 Comments:

At 11:07 em, Blogger Kerstin Kallin said...

Ooo, det kommer att bli så fiiint med murröna på kronan! Riktigt ser det framför mig! :-D

 

Skicka en kommentar

<< Home